فضای ابری چیست

ذخیره‌سازی اطلاعات همواره یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات است. از همان زمان که حافظه‌هایی در مقیاس مگابایت تولید می‌شد تا این لحظه که چند ترابایت در تراشه‌ای به اندازه سرانگشتان ما جای می‌گیرد، بشر با مساله ذخیره‌سازی اطلاعات انبوه درگیر بوده است. با پیشرفت تکنولوژی نیاز به حافظه‌ای بی‌مکان اما در دسترس احساس می‌شد، فضای ذخیره‌سازی همراهی که بتواند حجم زیاد اطلاعات را پوشش دهد. فضای ابری یک راهکار نوین برای حل این مشکل است. اگر می‌خواهید بدانید فضای ابری چیست و چگونه کار می‌کند، این مطلب را دنبال کنید.

اهمیت برخورداری از فضای ابری چیست؟

در هر لحظه هزاران سایت در حال فعالیت وجود دارد که به مشتریان خود خدمات ارایه می‌کنند. سایت‌هایی که کاربران زیادی دارند، برای فعالیت مستمر به نسخه‌های پشتیبان (بکاپ) نیازمند هستند تا اختلالی ایجاد نشود. همچنین اطلاعات انبوه (بیگ دیتا) نیاز به فضای زیادی برای ذخیره‌سازی دارد. همان‌طور که مشخص است، هر شرکت نمی‌تواند فضای فیزیکی زیادی را به ذخیره‌سازی اطلاعات خود اختصاص دهد. آن هم اطلاعاتی که روزبه‌روز بزرگ‌تر شده و مدیریت آن به‌تنهایی چندین ساعت زمان می‌برد.

در چنین وضعیتی فضای ابری به داد صاحبان اطلاعات می‌رسد. فضای ابری می‌تواند بدون اشغال یک متر فضای فیزیکی و به شکل کاملن مجازی اما حرفه‌ای، اطلاعات‌تان را ذخیره کند و امکان مدیریت و بازیابی آن را به شما بدهد. این امکان باعث نجات کسب‌وکارهای بسیاری از دام هزینه‌های زیاد نگهداری از سخت‌افزارهای پیچیده ذخیره‌سازی اطلاعات شده است. هم‌چنین فضای ابری باعث تمرکز شرکت‌ها روی فعالیت اصلی خود می‌شود و آن‌ها را از دغدغه‌های حاشیه‌ای دور نگه می‌دارد.

در بخش‌های بعدی خواهیم دانست که فضای ابری چیست و می‌خوانیم که انواع فضای ذخیره سازی ابری کدام‌ها هستند؟

انواع ذخیره سازی ابری

فضای ابری تکنولوژی شگفت‌انگیزی به‌نظر می‌رسد. می‌تواند حجم زیاد اطلاعات را ذخیره کند، در دسترس است و می‌تواند به اشتراک گذاشته شود. پرسش این‌جاست که فضای ابری چیست و چه سازوکار و فرآیندهایی در فعالیت فضای ابری موثر هستند؟

این‌که فضای ابری چگونه کار می‌کند، بستگی به نوع فضای مورد استفاده دارد. سه نوع اصلی ذخیره سازی در کلود عبارتند از: Block storage، File storage، Object storage. در ادامه هرکدام را بررسی کرده و کاربردشان را خواهیم دانست.

Block storage یا حافظه بسته‌ای

این روش ذخیره‌سازی اطلاعات حجم‌های زیاد دیتا را به واحدهای کوچک‌تری که بسته (Block) نامیده می‌شوند تقسیم می‌کند. هر بسته با یک نشان منحصربه‌فرد جدا شده و در یک درایو سیستم ذخیره‌سازی قرار می‌گیرد. حافظه‌ی بسته‌ای یا Block storage سریع و کاراست. هم‌چنین تاخیر بسیار کمی در استفاده دیتابیس‌ها و کارکردهای سنگین دارد.

File storage یا حافظه فایل‌محور

حافظه فایل‌محور اطلاعات را در یک سیستم سلسله‌ای از فایل‌ها و پوشه‌ها سامان می‌دهد. این روش همان روش معمول نگهداری اطلاعات در کامپیوترهای شخصی است. اطلاعات در این روش در یک فایل ذخیره شده و فایل‌ها در پوشه‌ها نگهداری می‌شوند. شاخه‌ها و زیرشاخه در چنین سیستمی فایل‌ها را آدرس‌دهی و مرتب می‌کنند. یک سیستم File storage در فضای ابری می‌تواند دسترسی و بازیابی فایل‌ها را ساده‌تر کند. چرا که این سیستم برای کاربران آشناست و کار با آن برای همه ساده است.

Object storage یا حافظه شی‌محور

در آبجکت استوریج اطلاعات به مثابه یک شی ذخیره می‌شوند. در این حالت ذخیره‌سازی هر آبجکت از سه جز تشکیل شده است: اطلاعات که به عنوان یک فایل ذخیره می‌شوند، متادیتا که از فایل دیتا جدا می‌شود و یک نشان هویتی منحصربه‌فرد که کارت شناسایی اطلاعات ذخیره‌شده به‌شمار می‌رود.

یکی از پروتکل‌های ذخیره‌سازی شی‌محور که RESTful API نام دارد، یک فایل را ذخیره کرده و متادیتای آن را به عنوان یک شی جداسازی می‌کند و به آن یک شماره‌ی شناسایی (ID) اختصاص می‌دهد. برای بازیابی اطلاعات، کاربر باید ID را به سیستم بدهد. در این زمان سیستم محتوای مدنظر را با تمامی متادیتاهای آن سرهم‌بندی کرده و اعتبارسنجی می‌کند.

سیستم‌های شی‌محور می‌توانند اطلاعات حجیم و سنگین را با فرمت اصلی خودشان ذخیره کنند. بد نیست بدانید که در سال‌های اخیر ذخیره‌سازی شی‌محور به دلیل سرعت پایین، بیش‌تر در ترکیب با سیستم ذخیره‌سازی فایل‌محور به کار می‌رود. برای توضیحات بیش‌تر می‌توانید مطلب «تفاوت‌های Object Storage ،Block Storage و File Storage» را بخوانید.

مزایای فضای ابری چیست؟

آشنایی با فضای ابری و شیوه‌ی کارکرد آن ما را به این موقعیت می‌رساند که کمی بیش‌تر درباره‌ی مزایای استفاده از فضای ابری بخوانیم. فضای ابری با فراهم کردن امکانات ذخیره‌سازی از راه دور و آسان و هم‎چنین پشتیبانی از اطلاعات انبوه می‌تواند تبدیل به یک ابزار کارآمد برای کسب‌وکارها و شرکت‌های فناور باشد.

بی‌نیاز از امکانات سخت‌افزاری

بسیاری از روش‌های ذخیره‌سازی ابری شما را از نگهداری امکانات سخت‌افزاری بی‌نیاز می‌کند. شما تنها به یک اتصال پایدار اینترنت نیاز دارید تا بتوانید تمامی اطلاعات خود را روی سیستم یا موبایل همراه خود داشته باشید. هم‌چنین این مساله از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات تجهیزات سخت‌افزاری ذخیره‌سازی اطلاعات می‌کاهد و شما را از دردسرهای آن دور می‌کند.

دسترسی از هر نقطه و در هر زمان

با استفاده از فضای ابری شما از هر نقطه می‌توانید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. محدودیت مکانی شما منحصر است به نقاطی که اینترنت در آن‌ها موجود نباشد. این روزها هم که قلمرو اینترنت بیش‌تر مساحت کره زمین را درنوردیده و نیازی به نگرانی ندارد. هم‌چنین شما هیچ‌گونه محدودیت زمانی در دسترسی به اطلاعات خود ندارید. در هر ساعت از شبانه‌روز که احساس نیاز کنید می‌توانید با چند کلیک به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

هماهنگی در فضای ابری مشترک

اگر نیاز دارید تا فایل‌های کاری خود را بین همکاران به اشتراک بگذارید و تغییرات انجام شده را به‌شکل آنلاین رصد کنید، فضای ابری این امکان را برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید اطلاعات و فایل‌های مدنظرتان را بین هم‌دیگر به اشتراک بگذارید و تغییرات هر فایل را به همکار دیگر نشان دهید. این مساله شما را از انتقال فیزیکی فایل بین سیستم‌ها بی‌نیاز کرده و سرعت پیشرفت کار را بیش‌تر می‌کند.

هم‌چنین یک مزیت فرعی فضای ابری این است که شما دیگر نیازی به انتقال فیزیکی فایل‌ها ندارید. این یعنی از شر بدافزارها و ویروس‌هایی که از طریق درایو آلوده به سیستم شما نفوذ می‌کنند در امان خواهید بود. در بلندمدت جایگزینی فضای ابری با انتقال فیزیکی فایل‌ها می‌تواند به تامین امنیت بهتر سیستم‌های رایانه‌ای کمک شایانی کند.

امکان ذخیره‌سازی با حجم بالا

دیگر مزیت فضای ابری چیست؟ مقیاس‌پذیری این امکان را به شما می‌دهد تا دیگر نگران محدودیت فضای ذخیره‌سازی نباشید و به‌راحتی فایل‌های سنگین و حجیم را نگهداری کنید. شما می‌توانید هر حجم دلخواه که می‌خواهید را با چند کلیک در فضای ابری در اختیار بگیرید. بنابراین فرقی نمی‌کند که نیاز شما در حد چند مگابایت است یا چند پتابایت! هرچه‌قدر که بخواهید فضای ابری در اختیار شماست!

امنیت بالای فضای ابری

ذخیره‌سازی اطلاعات در سخت‌افزارهای فیزیکی خطراتی دارد. برخی از این خطرات، شامل حوادث طبیعی مانند شوک ولتاژ و آتش‌سوزی است اما برخی دیگر شامل آلوده‌سازی و دزدی اطلاعات می‌شود. فضای ابری با احداث دیتاسنترهای مختلف در نقاط متنوع با امنیت فیزیکی و شبکه‌ای بالا مانع از نفوذ، هک و دزدی اطلاعات شما شده و آن‌ها را از هرگونه آسیب محفوظ می‌دارد.

از طرف دیگر، چون اطلاعات در فضای ابری در نقاط مختلف جغرافیایی نگهداری می‌شوند، حتا با آسیب دیدن بخشی از دیتاسنتر در نقطه‌ای، اطلاعات شما آسیب نمی‌بیند. چرا که از قبل برای حفظ و نگهداری آن برنامه‌ریزی شده و از اطلاعات شما نسخه‌های دیگری هم وجود دارد. در کنار این موارد، لایه‌های امنیتی در فضای ابری بیش‌تر از ذخیره‌سازی معمولی اطلاعات است. نفوذ به این فایروال‌های امنیتی بسیار دشوار بوده و حداقل، بسیار امن‌تر از سیستم‌های معمولی نگهداری اطلاعات است.

هزینه به‌صرفه

با توجه به خدمات گسترده فضای ابری و مزایای بسیار آن، هزینه آن مناسب است. تصور کنید که حجم دیتای زیادی را بخواهید در نزد خود نگهداری کنید! جدای از هزینه‌های تهیه تجهیزات و نگهداری سخت‌افزاری، شما باید فضای فیزیکی و انرژی زیادی را هم صرف این کار می‌کردید. بنابراین هزینه‌ای که بابت فضای ابری می‌کنید، تمامی این موارد را پوشش داده و خیال شما را از بابت همه‌چیز راحت می‌کند.

کاربرد آسان، بدون نیاز به دانش فنی

استفاده از فضای ابری به دانش فنی نیاز ندارد. شما می‌توانید با هر سطح از دانش فنی، به آسانی از فضای ابری استفاده کنید. هم‌چنین این موضوع در کمک به سرعت‌بخشی به کارها و دسترسی طولانی‌مدت به اطلاعات کمک زیادی می‌کند. چرا که اگر فرایند کار با فضای ذخیره سازی ابری بخواهد دشوار باشد، هم سرعت کار را کند می‌کند و هم در طول زمان، فرایندهای اعتبارسنجی (مانند رمزهای پیچیده یا قفل‌های فیزیکی) فراموش می‌شوند. هم‌چنین مدیریت اطلاعات در فضای ابری ساده‌تر است. وقتی شما اطلاعات خود را روی فضاهای فیزیکی جداگانه ذخیره می‌کنید، برای مدیریت آن‌ها ممکن است دچار مشکلاتی مانند آرشیو فایل و بازیابی آن شوید، اما در فضای ابری به دلیل دسترسی یکپارچه به تمامی اطلاعات، مدیریت و سازمان‌دهی اطلاعات و فایل‌ها بسیار بهینه‌تر است.

فضای ابری چیست

کاربرد فضای ابری چیست؟

استفاده از فضای ابری برای کاربردهای متنوعی است. بسته به هدف استفاده از فضای ابری و نوع کاربری آن، کاربرد آن نیز تغییر می‌کند. در ادامه چند کاربرد مهم فضای ابری را بررسی می‌کنیم.

استفاده شخصی از فضای ابری

فضای ابری شخصی یک گزینه مناسب برای ذخیره‌سازی فایل‌های شخصی و کاری است. شما می‌توانید بسیاری از فایل‌های شخصی غیرضروری را در فضای ابری ذخیره کنید و نگران آن‌ها نباشید. این کار هم‌چنین باعث می‌شود تا اگر لپ‌تاپ شخصی شما آسیب ببیند، اطلاعات خود را از دست ندهید و همیشه یک پشتیبان از آن‌ها داشته باشید. در این فضای ابری می‌توانید فایل‌های متنوع با فرمت متنی، ویدیویی، تصویری و موارد دیگر را ذخیره کنید.

بسیاری از ارایه‌دهندگان فضای ذخیره سازی ابری برای کاربران کم‌مصرف هزینه دریافت نمی‌کنند. به عبارتی شما می‌توانید حجم مشخصی فایل را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای آپلود کرده و هر گاه که نیاز داشتید بازیابی‌شان کنید. برای مثال ابرآروان به عنوان ارایه‌دهنده فضای ابری ۵ گیگابایت فضای ابری رایگان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. می‌توانید برای راهنمایی بیش‌تر راهنمای کار با فضای ابری ابرآروان را مطالعه کنید.

کاربرد شغلی

مشاغل مختلفی به ذخیره‌سازی اطلاعات نیاز دارند. در این مشاغل مهم است که بتوانند فایل‌های گزارش، پیشنهاد و فایل‌های شرکتی را در اختیار همدیگر قرار دهند و ویرایش کنند. در چنین شرایطی داشتن یک فضای ابری اشتراکی با همکاران در تسریع امور و رسیدگی منظم‌تر به فرایندهای اداری کمک می‌کند.

کاربرد سازمانی

سازمان‌ها، سایت‌ها و شرکت‌های مختلف نیاز دارند تا از اطلاعات خود یک یا چند فایل پشتیبان (بکاپ) تهیه کرده و نگهداری کنند. نگهداری این حجم از دیتا برای هر شرکتی امکان‌پذیر نیست. فضای ذخیره‌سازی ابری این امکان را فراهم می‌سازد که شما بتوانید بدون نیاز به فضای فیزیکی و بدون نگرانی از حجم فایل خود، دست به نگهداری فایل‌های پشتیبان متعدد بزنید(هاست بکاپ). توجه داشته باشید که نگهداری فایل‌های پشتیبان از اطلاعات سایت، شرکت و موارد مهم یک ضرورت است تا در مواقع بحرانی با مشکل مواجه نشوید.

آرشیو اطلاعات

برخی از سازمان‌ها، شرکت‌ها و اشخاص به فضایی احتیاج دارند تا یک‌سری از فایل‌های حجیم را آرشیو کنند. این فایل‌ها هرچند به شکل روزمره کاربردی نیستند، اما آرشیو آن‌ها برای بلندمدت کارکرد زیادی دارد که می‌تواند برای ادامه حیات آن مرکز حیاتی باشد. بنابر این فضای ابری با فراهم کردن امکان آرشیو اطلاعات، دغدغه بسیاری از شرکت‌های این‌چنینی را درک کرده و پاسخی درخور ارایه می‌دهد.

انواع فضای ابری چیست؟

دانستیم که حافظه ابری چیست و از سه مکانیسم اصلی برای ذخیره‌سازی اطلاعات بهره می‌برد. در این میان دسته‌بندی دیگری نیز وجود دارد که می‌توان انواع فضای ابری را متناسب با آن از یکدیگر تفکیک کرد. این تفکیک بیش‌تر بر اساس هدف استفاده از فضای ابری ایجاد شده است و توضیحاتی درباره انواع فضای ابری می‌دهد.

فضای ابری عمومی

سرویس فضای ابری با قابلیت اجاره به تعداد زیادی کاربر که یک محیط امن برای اطلاعات را فراهم می‌کند، فضای ابری عمومی خوانده می‌شود. در این سرویس کاربر به میزان ترافیک و حجم مورد نیاز خود هزینه پرداخت می‌کند. این مدل از فضای ابری برای کاربری‌های روزمره و سبک مناسب است و یکی از رایج‌ترین گزینه‌های موجود در بین انواع فضای ابری محسوب می‌شود.

فضای ابری خصوصی

وقتی افراد به لایه‌های امنیتی بیش‌تر نیاز دارند یا می‌خواهند امکانات کنترل بیش‌تری بر محتوای خود داشته باشند، سرویس فضای ابری خصوصی یک گزینه مناسب است. این سرویس به عنوان یک فضای ابری اختصاصی تنها به کاربری که ان را خریداری کند اختصاص داده می‌شود. به همین خاطر است که امکانات امنیتی آن و هم‌چنین قابلیت‌های دسترسی‌پذیری به اطلاعات می‌تواند شخصی‌سازی شده و به‌شکل حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

فضای ابری دوگانه یا هیبرید

دوگانه شدن یا هیبریدی شدن یک فضای ابری چیست؟ فضای ابری هیبریدی ترکیبی از دو فضای ابری عمومی و اختصاصی است که قابلیت‌های هردو را به شما می‌دهد. برای مثال گاهی شما نیاز دارید تا اطلاعات خصوصی کاربران را در فضای امن‌تری نگهداری کنید و هم‌زمان برخی از اطلاعات و فایل‌های پشتیبانی نیازی به امنیت یا فضای اختصاصی ندارند. در چنین حالتی شما در فضای ابری هیبریدی این امکان را خواهید داشت تا اطلاعات مهم خود را در یک فضای ابری خصوصی و اطلاعات غیرمهم و آرشیوی را در یک فضای ابری عمومی ذخیره‌سازی کنید.

امکان انتخاب دسترسی عمومی و خصوصی در فضای ابری یکی از دغدغه‌های مهم مشتریان این محصول است. جالب است بدانید که فضای ابری ابرآروان از این امکان برخوردار است. می‌توانید برای اطلاعات بیش‌تر در این زمینه راهنمای ایجاد دسترسی خصوصی و عمومی در فضای ابری را مطالعه کنید.

از کجا فضای ابری تهیه کنیم؟

سرویس‌دهنده‌های گوناگونی برای فضای ابری وجود دارند. در این میان یکی از سرویس‌های ایرانی، فضای ابری ابرآروان است. فضای ابری ابرآروان به روش آبجکت استوریج (Object Storage) اطلاعات شما را ذخیره‌سازی می‌کند. شما می‌توانید از طریق وب یا API به اطلاعات خود به راحتی دسترسی پیدا کنید.

فضای ابری ابرآروان را بهتر بشناسید

فضای ابری ابرآروان با حذف محدودیت سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی می‌تواند یک راهکار نوین برای نگهداری، اشتراک‌گذاری و ذخیره فایل‌های آرشیو و بکاپ محسوب شود و خیال شما را با ذخیره‌سازی ایمن اطلاعات‌تان راحت کند.

شما تا برخورداری از فضای ابری تنها دو قدم فاصله دارید: کافی است فایل مدنظرتان را آپلود کرده و سپس از هر طریق و مکانی که نیاز دارید، از فایل‌تان استفاده کنید. فضای ابری ابرآروان فایل‌های شما در نقاط مختلفی ذخیره می‌کند تا از امنیت آن‌ها مطمین شود. شما نیز می‌توانید از هر نقطه و در هر زمانی به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.

اگر به تهیه فضای ذخیره‌سازی ابری نیاز دارید، بهتر است شک را کنار بگذارید و قدم اول را با ابرآروان بردارید.