محصولات
محصولات ویژه
دسته‌بندی بر اساس عملکرد
خدمات سازمانی
پرسش‌های رایج
پاسخ‌های کوتاه و مستقیم به رایج‌ترین پرسش‌هایی که برای استفاده از محصولات آروان در ذهن دارید.
account
حساب کاربری
Account
finance
مالی
Finance
support
پشتیبانی
Support
cdn
شبکه‌ توزیع محتوا
CDN
server
سرور ابری
Cloud Server
video
پلتفرم ویدیو
Video Platform
storage
فضای ابری
Object Storage
paas
کانتینر ابری
Container Service
dbaas
دیتابیس ابری
Managed Database
marketplace
بازارچه ابری
Marketplace
پرسش‌های رایج درباره‌ی حساب کاربری
چگونه حساب کاربری حقیقی را به حقوقی تغییر دهم؟

می‌توانید با ورود به حساب کاربری خود در ابر آروان، بخش کیف پول، قسمت اطلاعات حقیقی/حقوقی، مشخصات حقوقی‌تان را به حساب کاربری خود اضافه کنید.

آیا امکان تغییر مشخصات برای کاربر حقوقی وجود دارد؟

خیر. کاربران حقوقی امکان تغییر در اطلاعات کاربری خود با استفاده از پنل کاربری ابر آروان را ندارند. برای انجام چنین تغییراتی با واحد مالی در تماس باشید.

چگونه مشخصات کاربری را در پنل تغییر دهم؟

کاربران حقیقی می‌توانند با رفتن به بخش پروفایل، مشخصات کاربری خود را تغییر دهند.

آیا امکان ایجاد ورود دو مرحله‌ای وجود دارد؟

بله، با رفتن به بخش پروفایل، در قسمت تنظیمات امنیتی، می‌توانید ورود دو مرحله‌ای با پیامک یا ایمیل را فعال کنید.

آیا امکان حذف حساب کاربری وجود دارد؟

خیر. در حال حاضر و مطابق با شرایط استفاده از خدمات، امکان حذف حساب کاربری وجود ندارد.

پرسش‌های رایج درباره‌ی مالی
چگونه می‌توانم حساب خود را شارژ کنم؟

شما می‌توانید حساب کاربری خود را به شکل آنلاین شارژ کنید یا با عقد قرارداد، هزینه را بر اساس فاکتور ماهانه به حساب ابر آروان واریز کنید.

آیا به هزینه‌ی خدمات ابر آروان مالیات نیز اضافه می‏شود؟

بله، در فاکتور شما علاوه بر هزینه‌ی استفاده از خدمات، به میزان ۹٪ مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه خواهد شد.

آیا ابر آروان بابت واریز وجه، نامه‌ی تایید پرداخت ارایه می‌کند؟

بله؛ ابر آروان به ازای پرداخت‌تان، نامه‌ی تایید پرداخت با مهر و امضای شرکت ارایه می‌دهد. برای انجام این کار باید درخواست خود را از راه تیکت به بخش مالی ارسال کنید.

ابر آروان چه زمانی فاکتور رسمی ارایه می‌کند؟

ابر آروان فقط در انتهای هر ماه با بسته‌شدن فاکتور جاری و نهایی‌شدن مصرف‌تان، امکان ارایه‌ی فاکتور رسمی دارد. برای دریافت آن می‌توانید از اول تا پانزدهم هر ماه، درخواست‌تان را در قالب تیکت به واحد فروش ارسال کنید. دقت کنید برای دریافت فاکتور رسمی باید اطلاعات حقوقی‌تان را در پنل ثبت کرده باشید.

برای دریافت پیش‌فاکتور چه باید کرد؟

لازم است جزییات سرویس مورد نیازتان را برای تیم مالی ابر آروان تیکت بزنید تا پیش‌فاکتور برای‌تان صادر شود.

ابر آروان چگونه منفی‌شدن حساب را اطلاع‌رسانی می‌کند؟

پنل کاربری ابر آروان به‌شکل خودکار در سه مرحله برای شما پیام یادآوری می‌فرستد:
۱. وقتی ۸۰ درصد اعتبار کیف پول‌تان مصرف شده باشد.
۲. وقتی اعتبار کیف پول‌تان صفر شده باشد.
۳. وقتی اعتبار کیف پول‌تان منفی شده باشد.
اگر پس از دریافت این اعلان‌ها حساب‌تان هم‌چنان منفی باشد، سرویس شما طبق شرایط استفاده از خدمات قطع خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از قطع سرویس، حساب کیف پول خود را مثبت نگه دارید.

اگر هزینه‌ی سرویس را پرداخت نکنم، سرویس من بعد از گذشت چند روز قطع می‌شود؟

برای اطلاع از چگونگی قطع‌شدن سرویس به هنگام پرداخت‌ نکردن هزینه، شرایط استفاده از خدمات ابر آروان را مطالعه کنید.

تفاوت فاکتور جاری با سایر فاکتورها در چیست؟

فاکتور جاری هزینه‌های استفاده از محصولات، در ماه جاری را به شما نشان می‌دهد که هنوز نهایی نشده است. در انتهای هر ماه و با نهایی شدن هزینه‌ها،‌ این فاکتور جاری بسته می‏شود که در بخش فاکتورها قابل مشاهده است.

آیا پس از گذشت چند ماه از بسته شدن فاکتور،‌ امکان صدور فاکتور رسمی وجود دارد؟

خیر. شما باید در خواست خود را برای صدور فاکتور رسمی، پیش از پایان هر ماه به واحد مالی اطلاع دهید؛ وگرنه امکان صدور فاکتور رسمی برای ماه‌های گذشته وجود نخواهد داشت.

امکان دسترسی به آرشیو فاکتورها وجود دارد؟

بله در بخش کیف پول، قسمت فاکتورها می‌توانید به آرشیو فاکتورهای خود دسترسی داشته باشید.

ریز هزینه‌های مصرفی و جزییات محاسبه در چه بخشی قابل مشاهده است؟

در بخش فاکتورهای بسته شده می‌توانید جزییات هزینه‌های استفاده از هر محصول را به تفکیک مشاهده کنید.

پرسش‌های رایج درباره‌ی پشتیبانی
امکان استفاده از خدمات پشتیبانی ابر آروان به‌شکل رایگان وجود دارد؟

بله، تمام کاربران ابر آروان می‌توانند به‌شکل رایگان از خدمات پشتیبانی ابر آروان استفاده کنند؛ هر چند سطوح ارایه خدمات با توجه به بسته‌های پشتیبانی متفاوت است.

چه راه‌های ارتباطی برای تماس با پشتیبانی فنی ابر آروان وجود دارد؟

شما می‌توانید از راه ارسال ایمیل، تیکت و تماس تلفنی با پشتیبانی فنی ابر آروان در تماس باشید.

آیا امکان تماس تلفنی با پشتیبانی فنی برای همه‌ی کاربران فعال است؟

در حال حاضر همه‌ی مشتریانی که از بسته‌های غیر رایگان (رشد، حرفه‌ای، سازمانی) محصولات ابر آروان استفاده می‌کنند امکان تماس تلفنی با واحد پشتیبانی را دارند.

حداقل زمان استفاده از خدمات پشتیبانی چقدر است؟

کم‌ترین میزان استفاده از بسته‌های پشتیبانی یک هفته است. هم‌چنین زمانی که بسته‌ای را انتخاب می‌کنید، تا یک هفته نمی‌توانید آن را به پلن‌های پایین‌تر تغییر دهید.

شیوه‌ی فعال‌سازی بسته‌ی رشد پشتیبانی چگونه است؟

بسته‌ی رشد خدمات پشتیبانی برای مشتریانی که دست کم یک بسته‌ی فعال رشد، حرفه‌ای یا سازمانی روی محصولات ابر آروان داشته باشند به‎شکل خودکار فعال می‎شود. هم‌چنین اگر طی ۳۰ روز گذشته کیف پول خود را حداقل ۱۹۰ هزار تومان شارژ کرده باشید یا پرداختی به این میزان روی سرویس‌های‌تان انجام داده باشید، می‌توانید از پلن رشد پشتیبانی استفاده کند.

چگونه می‌توان در راه‌اندازی و تنظیم سرویس‌ها از پشتیبانی ابر آروان مشاوره گرفت؟

برای مشاوره در اجرای زیرساخت و کمک گرفتن در راه‌اندازی سرویس‌های مورد نظرتان، می‌توانید از خدمات کوچ ابری استفاده کنید. برای اطلاعات بیش‌تر به صفحه‌ی کوچ ابری آروان مراجعه کنید.

پرسش‌های رایج درباره‌ی شبکه‌ توزیع محتوا
آیا امکان استفاده‌ی رایگان از CDN ابر آروان وجود دارد؟

بله، استفاده از سرویس CDN ابر آروان روی پلن پایه، به‌شکل کامل رایگان است. در این بسته ترافیک ایران و تعداد درخواست‌ها به شکل نامحدود و رایگان ارایه می‌شوند و در آن ۱۰۰ گیگابایت ترافیک جهانی در اختیار دارید. هم‌چنین می‌توانید از ۱۰ قانون دیواره‌ی آتش و ۵ قانون صفحه استفاده کنید. در بسته‌ی پایه بسیاری از امکانات شبکه توزیع محتوا به شکل رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

هزینه‌ی سرویس CDN ابر آروان به ازای دامنه است یا به ازای هر حساب کاربری؟

این هزینه به ازای هر دامنه است. شما باید برای هر یک از دامنه‌های خود که از CDN ابر آروان استفاده می‌کنند یکی از بسته‌ها CDN را فعال کنید.

آیا ابر آروان گواهینامه SSL رایگان ارایه می‌دهد؟

بله، گواهی‌نامه SSL در قالب سرویس CDN به‌شکل رایگان ارایه می‌شود. برای اطلاعات بیش‌تر صفحه‌ی گواهی‌نامه‌ی رایگان SSL/TLS ابر آروان را مطالعه کنید.

چگونه می‌توان پلن‌های CDN را به سطوح پایین‌تر تغییر داد؟

برای استفاده از پلن‌های پایین‌تر از طریق پنل کاربری ابر آروان، نیاز است ابتدا قابلیت‌های مخصوص به پلن بالاتر روی حساب کاربری شما غیرفعال شوند. هم‌چنین، بسته‌ی فعلی شما باید حداقل یک هفته روی حساب کاربری‌تان فعال باشد.

ابر آروان از چه نوع حملات DDoS جلوگیری می‌کند؟

قابلیت DDoS Protection ابر آروان با انواع حملات DDoS در لایه‌های ۳، ۴ و ۷ به‌شکل کامل مقابله می‌کند.

آیا برای محافظت در برابر حملات DDoS، فعال کردن CDN کافی است؟

CDN ابر آروان به‌‎شکل پیش‎‌فرض از حملات DDoS لایه‌ی ۳ و ۴ جلوگیری می‌کند، اما برای جلوگیری از حملات DDoS لایه‌ی ۷ باید بسته‌ی حرفه‌ای یا سازمانی را فعال کنید و سطح محافظت را از بخش «جلوگیری از حملات DDoS» ارتقا دهید.

پرسش‌های رایج درباره‌ی سرور ابری
حداکثر زمان تحویل سرورها چقدر است؟

سرورهای ابری آروان به‌شکل آنی و در کم‌تر از چند دقیقه در اختیارتان قرار می‌گیرد و از همان لحظه قابل استفاده است.

آیا امکان افزایش و کاهش منابع سرور ابری وجود دارد؟

هر زمان نیاز به منابع بیش‌تری داشتید، درلحظه می‌توانید این افزایش را اعمال کنید. در نظر داشته باشید، کاهش منابع فقط برای RAM و CPU ممکن است و کاهش دیسک امکان ندارد.

در هر اکانت چند ابرک می‌توان ساخت؟

محدودیت تعداد ابرک روی هر حساب کاربری به ازای هر دیتاسنتر ۲۰ ابرک است. اگر به تعداد بیش‌تری ابرک روی یک دیتاسنتر نیاز دارید با واحد پشتیبانی در تماس باشید.

اگر به منابع بیش‌تری از آن‌چه داخل پنل مشخص‌شده نیاز داشتم، چه باید کرد؟

منابع مورد نظرتان را برای واحد پشتیبانی تیکت کنید. تیم پشتیبانی پس از بررسی مساله با واحد زیرساخت، نتیجه را به شما اطلاع خواهد داد.

مقدار شارژ اولیه برای ساخت ابرک چه‌قدر است؟

مقدار شارژ اولیه برای استفاده از سرور ابری و ساخت ابرک، باید به میزان برآورد هزینه‌ی مصرف ۵ روز آینده‌ی همه‌ی ابرک‌ها باشد. این مبلغ به‌عنوان پیش‌پرداخت است و هزینه‌ی شما به میزان استفاده از منابع بستگی دارد.

آیا می‌توان با ساخت یک ابرک چند وب‌سایت را میزبانی کرد؟

بله، شما می‌توانید با ساخت یک ابرک، چند وب‌سایت مختلف را روی آن میزبانی کنید به شرطی که منابع انتخابی ابرک شما متناسب با نیازتان باشد.

چه تفاوتی بین ایمیج و اسنپ‌شات در سرور ابری وجود دارد؟

به نسخه‌ی آپ‌لودشدنی سیستم‌عامل، ایمیج گفته می‌شود. شما می‌توانید به کمک آن، سیستم‌عاملی را روی ابرک‌تان نصب کنید. اسنپ‌شات اما یک نسخه‌ی کپی از سیستم‌عامل فعلی و همه‌ی داده‌ها و نرم‌افزارهای درحال‌کار روی یک ابرک است.

چند IP به هر ابرک اختصاص داده می‌شود؟

یک IP به هر ابرک اختصاص داده می‌شود. اگر درخواست IP بیش‌تری دارید، به واحد پشتیبانی تیکت کنید.

آیا می‌توان سرورها را به‌شکل ساعتی یا روزانه خرید؟

بله، کاربران می‌توانند پس از ساخت سرور خود از آن‌ها به‌شکل ساعتی، روزانه و ماهانه استفاده کنند.

سرور ابری، هاستینگ و VPS چه فرق‌هایی دارند؟

هاستینگ سرویس اشتراکی است که روی یک سرور با استفاده از پنل مدیریتی برای استفاده‌ی چند وب‌سایت ارایه می‌شود. وی‌پی‌اس (VPS) سرور مجازی مستقلی است که برای تهیه‌ی آن، کاربر باید درخواست خود را ثبت کند تا شرکت ارایه‌دهنده آن را بررسی کند که این فرایند به شکل خودکار نیست. سرور ابری شبیه به VPS است، با این تفاوت که شما می‌توانید همه‌ی مراحل ساخت، نصب سیستم‌عامل، اضافه‌کردن فایروال، شبکه‌ی خصوصی، آی‌پی شناور و افزایش و کاهش منابع را خودتان در پنل کاربری انجام دهید و نیازی به ثبت درخواست ندارید. در سرور ابری پیکربندی و تنظیمات نیز برای‌تان هزینه‌ی اضافی نخواهد داشت.

آیا ابر آروان سرویس هاستینگ نیز ارایه می‌دهد؟

ابر آروان به‌شکل مستقیم سرویس هاستینگ ارایه نمی‌دهد اما شما می‌تواند سرویس هاستینگ (هاست اشتراکی) خود را روی سرورها ابری راه‌اندازی کنید.

آیا می‌توان از سرورهای ابری بک‌آپ گرفت؟

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف، از داده‌های قرار گرفته روی ابرک‌تان بک‌آپ بگیرید و روی فضای ابری آروان یا هر فضای ذخیره‌سازی دیگری نگهداری کنید. توجه داشته باشید مطابق شرایط استفاده از خدمات، مسوولیت پشتیبان‌گیری بر عهده مشتری است.

آیا با خاموش کردن ابرک، باز هم هزینه کسر می‌شود؟

وقتی ابرکی خاموش باشد از منابع سیستم استفاده نمی‌کند، در نتیجه هزینه‌ی CPU و RAM کم نمی‌شود، اما چون دیسک در اختیار ابرک است، تا زمانی‌که ابرک حذف نشده، هزینه‌ی Storage و بسته‌ی پایه محاسبه می‌شود.

پرسش‌های رایج درباره‌ی پلتفرم ویدیو
استفاده از سرویس‌های پلتفرم ویدیو تا چه میزان رایگان است؟

استفاده از سرویس پلتفرم ویدیو ابر آروان روی پلن پایه، با اختصاص ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۵۰ گیگابایت ترافیک به‌شکل کامل رایگان است.

آیا کاربران می‌توانند ویدیوهای استریم ابر آروان را دانلود کنند؟

ما از پروتکل‌هایی استفاده می‌کنیم که امکان دانلود ویدیو را تا حد زیادی برای کاربران سخت می‌کند.

امکان ایجاد محدودیت برای دسترسی به ویدیوها وجود دارد؟

بله؛ می‌توانید از قابلیت لینک امن استفاده کنید.

آيا در تعداد کانال ایجاد شده روی سرویس میزبانی ویدیو ابر آروان محدودیت وجود دارد؟

خیر؛ در تعداد کانال ایجاد شده محدودیتی وجود ندارد.

امنیت محتوای ویدیویی در پلتفرم ویدیو ابر آروان چگونه تامین می‌شود؟

با استفاده از لینک امن می‌توانید امنیت محتوای ویدیویی را تامین کنید. هم‌چنین امکان AES Encrypt نیز به‌شکل پیش‌فرض بر روی همه‌ی ویدیوها وجود دارد.

آیا می‌توانیم به کاربران ویدیوها امکان دانلود بدهیم؟

بله؛ می‌توانید لینک ارسال‌شده را برای دانلود در دسترس کاربران خود قرار دهید. البته اگر کاربران لینک را در وب‌سایت‌تان نبینند، به‌‌شکل عادی نمی‌توانند ویدیوها را دانلود کنند.

آیا در سرویس پخش زنده، امکان ایجاد کنفرانس و پرسش و پاسخ وجود دارد؟

پخش زنده‌ی ابر آروان سرویسی یک‌طرفه است و برای مواردی مناسب است که مخاطبان زیادی می‌خواهند ویدیویی را تماشا کنند. شبکه‌ی همکاران تجاری ما برخی سرویس‌ها را بر این بستر فراهم کرده‌اند و امکانات بیش‌تری به پخش زنده اضافه کرده‌اند. برای آگاهی از قابلیت‌های این سرویس می‌‌توانید به صفحه‌ی پخش زنده ابر آروان سر بزنید.

هم‌زمان چند نفر می‌توانند یک پخش زنده را ببینند؟

چون پخش زنده‌ی ابر آروان روی بستر شبکه توزیع محتوا سرویس می‌دهد، بازدیدکننده‌های یک استریم پخش زنده، به سرورهای لبه‌ی آروان متصل می‌شوند و این تعداد در برخی موارد گذشته، به بیش از ۱.۵ میلیون نفر رسیده است.

آیا امکان استفاده از سرویس تبلیغات ویدیو ابر آروان روی پلتفرم پخش زنده ابر آروان وجود دارد؟

خیر. در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

پرسش‌های رایج درباره‌ی فضای ابری
استفاده از این سرویس تا چه میزان رایگان است؟

استفاده از سرویس فضای ابر آروان روی پلن پایه به‌شکل کامل رایگان است. در این بسته تا ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۲۰ گیگابایت ترافیک رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد.

آیا در سرویس فضای ابری آروان، می‌توان با نام دامنه‌ی خود فایل ذخیره و از آن استفاده کرد؟

بله. با استفاده از محصول CDN ابر آروان، می‌‌توان دامنه‌ی اختصاصی را از طریق یک رکورد CNAME به دامنه‌ی اصلی سرویس ذخیره‌سازی ابری متصل کرد. با این تنظیمات امکان استفاده از نام دامنه‌ی خود برای ذخیره‌ی فایل وجود دارد.

آیا محدودیتی از نظر تعداد باکت‌ها و تعداد فایل‌های هر باکت وجود دارد؟

روی محصول فضای ابری آروان محدودیت ایجاد ۵۰ باکت روی هر حساب کاربری وجود دارند. هم‌چنین، روی هر باکت محدودیت تعداد ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار فایل وجود دارد. هر دو این محدودیت‌ها با ارسال تیکت به تیم پشتیبانی قابل افزایش است.

آیا فضای ابری آروان از استاندارد S3‌ پشتیبانی می‌کند؟

بله. محصول فضای ابری آروان به‌شکل کامل از استاندارد S3 پشتیبانی می‌کند.

آیا نرم‌افزاری برای استفاده از فضای ابری آروان وجود دارد؟

بله. در کنار استفاده از API ابر آروان، می‌توانید به‌وسیله‌ی هر نرم‌افزار S3 Compatible، از فضای ابری آروان استفاده کنید.

پرسش‌های رایج درباره‌ی کانتینر ابری
از چه راهی می‌توان از Image خود در کانتینر ابری آروان استفاده کرد؟

با استفاده از یک Image که در یک رجیستری عمومی مانند Docker Hub یا Quay و یا یک رجیستری شخصی قرار دارد، می‌توان Image خود را در کانتینر ابری آروان مورد استفاده قرار داد.

آیا می‌توان Imageهای یک Registry خصوصی را روی یک کانتینر ابری مستقر کرد؟

بله. با ارایه‌ی آدرس Registry شخصی خود به همراه اطلاعات مربوط به احراز هویت آن، می‌توان Imageهای یک Registry خصوصی را روی کانتینر ابری آروان اجرا کرد.

آیا کانتینر ابری آروان از منیفست‌های Kubernetes پشتیبانی می‌کند؟

بله. می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های کانتینر ابری آروان، از منیفست‌های ایجاد شده‌ی خود برای استقرار اپلیکیشن‌تان استفاده کنید.

آیا محصول کانتینر ابری آروان، CLI مخصوص خود را دارد؟

بله. می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ي Command Line ابر آروان، از CLI محصول کانتینر ابری استفاده کنید.

آیا امکان استقرار مستقیم اپلیکیشن با استفاده از پروژه‌ی Git رو کانتینر ابری آروان وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید با ارایه‌ی Git URL، اپلیکیشن خود را به‌شکل مستقیم روی کانتینر ابری آروان مستقر کنید.

آیا امکان استفاده از دامنه‌ی شخصی روی کانتینر ابری‌ آروان وجود دارد؟

بله. اگر از محصول CDN ابر آروان استفاده می‌کنید، می‌توانید از کانتینر ابری با استفاده از دامنه‌ی شخصی خود استفاده کنید.

پرسش‌های رایج درباره‌ی دیتابیس ابری
آیا نسخه‌ی آزمایشی (بتا) دیتابیس ابری آروان‌کلاد محدودیت دارد؟

دیتابیس ابری آروان‌کلاد در نسخه‌ی آزمایشی (بتا) و به‌طور رایگان و با امکانات محدود ارایه شده است. از این رو، توصیه می‌کنیم تا پایان دوره‌ی آزمایشی، از این سرویس برای محیط پروداکشن یا هرگونه کاربرد حیاتی استفاده نکنید. لازم است، هنگام استفاده از دیتابیس مدیریت‌شده‌ی آروان در بازه‌ی آزمایشی، نکات زیر را در نظر بگیرید:
- در این بازه می‌توانید یک کلاستر دیتابیس ایجاد کرده و به آن یک نود Standby و یک نود Read-Only اضافه کنید.
- در این بازه هر کلاستر پس از ۷ روز و بدون اعلان قبلی به‌شکل خودکار حذف می‌شود. بنابراین، اگر نیاز دارید کلاسترتان مدت طولانی‌تری ذخیره‌ شود، پیش از پایان ۷ روز، در خواست خود را از طریق تیکت به تیم پشتیبانی آروان‌کلاد اعلام کنید.

دیتابیس ابری مدیریت‌شده چیست؟

دیتابیس ابری مدیریت‌شده یک محصول ابری است که کاربر آن برخلاف دیتابیس‌های سنتی، به انجام مراحل نصب، راه‌اندازی، نگهداری و مدیریت دیتابیس و زیرساخت آن نیاز ندارد؛ چراکه همه‌ی این وظایف‌ برعهده‌ی ارایه‌دهنده‌ی سرویس است.

دیتابیس ابری مدیریت‌شده با دیتابیس‌هایی که روی بستر ابری ارایه می شوند، چه تفاوتی دارد؟

امکان نصب و راه‌انداری پایگاه داده بر روی ماشین‌های مجازی (سرویس IaaS یا PaaS و …) همیشه وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که در این حالت باید همه‌ی کارهای مرتبط به نصب، راه‌اندازی، به‌روز‌رسانی و مدیریت دیتابیس را به‌طور دستی انجام دهید.
در‌ حالی‌که، با استفاده از سرویس دیتابیس ابری آروان‌کلاد می‌توانید همه‌ی این کارها را به ارایه‌دهنده بسپارید و بدون نگرانی بابت مدیریت بخش‌های مختلف و متعدد، دیتابیس کسب‌وکارتان را در اختیار داشته باشید. برای مثال در دیتابیس ابری آروان‌کلاد این امکان برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید با یک کلیک ویژگی High Availability را فعال یا غیرفعال کنید.

تفاوت ویژگی Automatic Failover و High Availability چیست؟

همه‌ی کلاسترهای دیتابیس ابری آروان دارای قابلیت Automatic Failover هستند و با بروز خطا در نود اصلی آن را با نود دیگری جایگزین می‌کنند. در این حالت به‌دلیل نبودن افزونگی، تنها راه بازگردانی داده و سرویس، بازگردانی از طریق آخرین بکاپ است که به‌طور خودکار انجام می‌شود. با توجه به این‌که بکاپ‌ها در بازه‌های زمانی ۵ دقیقه‌ای گرفته می‌شوند، در بدترین حالت امکان از دست دادن داده‌ی ۵ دقیقه آخر وجود دارد .هم‌چنین، در این حالت باید توجه داشته باشید که مدت زمان Downtime متناسب با حجم دیتابیس می‌تواند افزایش پیدا کند. دیتابیس‌های سینگل نود برای کاربردهای تستی یا محصول‌هایی که به Downtime بالا [بیش از ۵ دقیقه] حساس نیستند، مناسب است.
در مقابل، پیاده‌سازی کلاستر دیتابیس با ویژگی High Availability که برای ایجاد افزونگی از Standby Nodeها استفاده می‌کند، با Downtime حدود [کم‌تر از] ۳۰ ثانیه، احتمال از دست رفتن داده‌ها را تا حد نزدیک به صفر کاهش می‌دهد و برای سرویس‌های حساس و با پایداری بالا مناسب است.

امنیت دیتابیس ابری چگونه تامین می‌شود؟

تامین امنیت دیتابیس ابری به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود:
- بخش اول بر عهده‌ی آروان‌کلاد است که به رعایت تمام موارد و استاندارهای امنیتی در زیرساخت محصول مربوط می‌شود.
- اما بخش دوم، بر عهده‌ی کاربر است که به رعایت مواردی مانند «حفاظت از نام‌کاربری و رمز عبور»، «استفاده از گواهی‌نامه‌ی SSL»، «تعیین آدرس‌های قابل اعتماد از طریق فایروال» و «اتصال به دیتابیس ابری از طریق شبکه خصوصی» مربوط می‌شود.

آیا با ساخت نود Read-Only ترافیک به‌شکل خودکار بین نود اصلی و Read-Only تقسیم می‌شود؟

خیر، شما باید برای تقسیم بار Read، از Load Balancer استفاده کنید و یا این مورد را در اپلیکیشن خود در نظر بگیرید.

آیا تعداد کوئری در هزینه‌ی دیتابیس ابری آروان تاثیرگذار است؟

به‌طور مستقیم خیر. مدل قیمت‌گذاری دیتابیس ابری آروان بر اساس روش پرداخت به‌ازای مصرف یا PAYG است و شما به‌تناسب میزان مصرف ساعتی از منابع پردازشی، حافظه، دیسک، فضای اشغال‌شده برای بکاپ‌ها و میزان ترافیک مصرفی دیتابیس هزینه‌ی نهایی را پرداخت می‌کنید.
اما باید در نظر داشته باشید که تعداد کوئری‌ها در میزان ترافیک تاثیرگذار است و می‌تواند سبب افزایش مبلغ فاکتور شما شود.

بکاپ‌ها تا چه مدت نگهداری می‌شوند؟

همه‌ی بکاپ‌های اتوماتیک و موردی هر دیتابیس ابری، به مدت ۷ روز نگهداری شده و پس از آن برای همیشه پاک می‌شوند.

پرسش‌های رایج درباره‌ی بازارچه ابری
آیا امکان استفاده از بازارچه ابری آروان به‌شکل رایگان وجود دارد؟

بله. تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های قرار گرفته روی بازارچه ابری آروان رایگان هستند و می‌توانید آن‌ها را روی سرویس خود اجرا کنید. در نظر داشته باشید، هزینه‌ی مربوط به محصولی که اپلیکیشن روی آن در حال اجرا است، هم‌چنان به حساب شما منظور خواهد شد.

برنامه‌های قرار گرفته روی بازارچه‌ ابری آروان در چه محصولاتی قابل استفاده هستند؟

در حال حاضر امکان استفاده از CDN Appهای بازارچه ابری روی محصول شبکه توزیع محتوا و IaaS Imageها روی محصول سرور ابری وجود دارد.

آیا امکان استفاده از CDN Appهای بازارچه‌ی ابری بدون استفاده از محصول CDN وجود دارد؟

خیر. پیش‌نیاز استفاده از CDN Appهای ابر آروان، روشن بودن نماد ابر روی دامنه‌ی مورد نظر است.

چگونه می‌توان یک IaaS Image را راه‌اندازی کرد؟

برای نصب یک IaaS Image‌ کافی است در زمان راه‌اندازی ابرک در بخش سرور ابری پنل کاربری ابر آروان، منبع نصب را روی بازارچه ابری قرار دهید.

از چه راهی می‌توان محصول خود را به بازارچه‌ ابری آروان اضافه کرد؟

با مراجعه به صفحه‌ی بازارچه ابری آروان، می‌توانید برای اضافه شدن محصول نرم‌افزاری خود به این بازارچه از طریق تکمیل فرم ثبت درخواست تامین‌کنندگان اقدام کنید.

دسترسی‌های مفید