بهترین فضای ابری

فضای ابری یک مدل رایانش ابری است که داده‌ها را به‌وسیله‌ی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری در اینترنت ذخیره می‌کند. شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی بهترین فضاهای ابری، پروسه ذخیره‌سازی داده‌ها را مدیریت و اجرا کرده و در مقابل کاربران هزینه‌های این سرویس را به شکل ماهانه یا سالانه پرداخت می‌کنند. فضای ذخیره‌سازی ابری براساس یک زیرساخت ذخیره‌سازی مجازی، همراه با رابط‌های قابل‌دسترس، مقیاس‌پذیری نسبتن سریع منابع و Multi-tenancy ایجاد شده است.

فضای ذخیره‌سازی ابری به‌شکل قابل‌توجهی هزینه‌های ذخیره‌سازی هر گیگابایت را کاهش می‌دهد؛ اما از طرف دیگر بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری هم مبلغی را به‌عنوان هزینه‌های عملیاتی از کاربران دریافت می‌کنند. در ادامه این مطلب با انواع، عملکرد و مزایای این فضاهای ذخیره‌سازی آشنا می‌شویم.

شیوه عملکرد بهترین فضای ابری

بهترین فضای ابری را باید از برترین ارایه‌دهنده‌ی سرویس ذخیره‌سازی ابری خریداری کرد. در واقع عرضه‌کننده‌ی این سرویس، با در اختیار داشتن ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌، فضای ابری امن و خدمات مربوط به آن را از طریق اینترنت به مشتریان ارایه می‌دهد. شیوه‌ی عملکرد فضای ابری بسته به نوع فضای ذخیره‌سازی مورداستفاده، متفاوت است. انواع فضای ذخیره‌سازی ابری عبارت‌اند از:

  • ذخیره‌سازی بلوکی / Block Storage
  • ذخیره‌سازی فایل / File Storage
  • ذخیره‌سازی شی / Object Storage

ذخیره‌سازی بلوکی چیست؟

در این نوع فضای ذخیره‌سازی ابری، داده‌ها به واحدهای کوچک‌تر به‌نام بلوک تقسیم می‌شوند. هر بلوک با یک شناسه منحصربه‌فرد مرتبط شده و روی یکی از درایوهای ذخیره‌سازی سیستم قرار می‌گیرد. ذخیره‌سازی بلوکی فضای ابری پرسرعت و بسیار کارآمدی است.

ذخیره‌سازی فایل چیست؟

در این نوع فضای ذخیره‌سازی ابری، داده‌ها در یک سیستم سلسله مراتبی از فایل‌ها و پوشه‌ها سازماندهی می‌شوند. از ذخیره‌سازی فایل معمولن همراه با درایوهای ذخیره‌سازی کامپیوتر شخصی و ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) استفاده می‌شود. در این سیستم داده‌ها در فایل‌ها و فایل‌ها در پوشه‌ها ذخیره می‌شوند. به‌منظور سازماندهی پوشه‌ها و مکان‌یابی فایل و داده‌ها از Directories و زیرشاخه‌های آن استفاده می‌شود. این نوع فضای ذخیره‌سازی را می‌توان بهترین فضای ابری دانست، چراکه دسترسی و بازیابی داده‌ها را آسان می‌کند و بیش‌تر کاربران با قالب سلسله مراتبی آن آشنا هستند.

فضای ذخیره‌سازی شی چیست؟

در این نوع فضای ذخیره‌سازی، داده‌ها به‌عنوان اشیا ذخیره می‌شوند. فضای ذخیره‌سازی شی‌ای از سه مولفه تشکیل شده است:

  • داده‌های ذخیره‌شده در یک فایل
  • متادیتای مرتبط با فایل داده
  • شناسه‌ی منحصربه‌فرد

نحوه‌ی ذخیره اطلاعات در ابری از نوع آبجکت به این شکل است که یک پروتکل ذخیره‌سازی، با استفاده از RESTful API، یک فایل و متادیتای مرتبط با آن را به‌عنوان یک شی ذخیره می‌کند و سپس یک شماره‌ی شناسایی به آن اختصاص می‌دهد. برای بازیابی محتوا و داده‌ی ذخیره شده، کافی‌ است شماره‌ی شناسایی را به سیستم ارایه دهید. سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر شی نیز از بهترین فضای ابری هستند، چراکه امکان سفارشی‌سازی متادیتاها را دارند و تحلیل و دسترسی داده‌ها را ساده‌تر می‌کنند. از طریق ذخیره‌سازی شی، داده‌ها در فرمت اصلی خود و مقیاس‌پذیری بالا ذخیره می‌شوند.

بهترین فضای ابری

ملزومات بهترین فضای ابری چیست؟

اگر تمایل به ذخیره‌سازی اطلاعات خود در فضای ذخیره‌سازی ابری دارید، ابتدا لازم است از حفظ امنیت و دردسترس بودن داده‌های حیاتی خود اطمینان حاصل کنید. ملزومات حیاتی هنگام انتخاب بهترین فضای ابری را در ادامه شرح می‌دهیم:

دوام اطلاعات

در بهترین کلود استوریج اطلاعات کاربر در مکان‌های متعدد و سپس چندین سرور مختلف ذخیره می‌شود. این امر سبب می‌شود تا بلایای طبیعی، خطاهای انسانی یا مکانیکی منجر به از دست رفتن اطلاعات کاربران نشود.

دسترسی به اطلاعات

با استفاده از بهترین فضای ذخیره‌سازی ابری اطلاعات ذخیره‌شده در هر زمان دردسترس کاربر قرار می‌گیرند. در نهایت فضاهای ذخیره‌سازی ابری تعادل مناسبی را میان زمان و هزینه‌ی بازیابی اطلاعات ایجاد می‌کنند.

امنیت اطلاعات

در امن‌ترین فضای ابری به‌منظور حفظ امنیت داده‌ها، تمام اطلاعات موجود در فضای ذخیره‌سازی در هر دو حالت استراحت (Rest) و انتقال (Transit) رمزگذاری می‌شوند.

مزایای بهترین فضای ابری

در مقایسه با شبکه‌های سنتی ذخیره اطلاعات (SAN)، فضاهای ذخیره‌سازی ابری امکانات بیش‌تری را ارایه می‌دهند. مزایا و امکانات فضای ابری منجر به صرفه‌جویی در هزینه و راحتی کاربران شده است. مزایای استفاده از بهترین سرویس‌های ذخیره ابری عبارت‌اند از:

  • روش پرداخت Pay-as-you-go: با استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری، کاربران تنها موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به فضای مورداستفاده خود هستند و نیازی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و پرهزینه نیست. در واقع کاربران به‌جای خرید یک‌باره‌ی فضای ذخیره‌سازی، به‌شکل دوره‌ای هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. حتا می‌توان گفت هزینه‌ی ماهانه‌ی تهیه فضای ذخیره‌سازی نسبت به هزینه‌ی خرید سیستم داخلی، بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در نتیجه کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ی مناسب از بهترین فضای ابری برای ذخیره اطلاعات خود استفاده کنند. پرداخت وجه متناسب با سطح خدمات از آن‌جایی‌که حجم فضای ذخیره‌سازی ارایه‌شده به کاربران، با هزینه‌ی پرداختی آن‌ها تناسب دارد، هزینه‌ی نهایی مشتریان برای استفاده از این سرویس به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال کاربر برای استفاده از فضای ابری با حجم بالا نسبت به فضای کم حجم، هزینه‌ی بیش‌تری پرداخت می‌کند.
  • دسترسی در سطح جهانی: معمولن فضای ذخیره‌سازی ابری از طریق هر سیستم در هر موقعیت مکانی و زمانی در دسترس است. هم‌چنین کاربران در خصوص سیستم‌عامل (OS) و فرآیندهای تخصصی پیچیده، نگرانی نخواهند داشت.
  • سهولت استفاده: دسترسی و استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی ابری بسیار آسان است؛ بنابراین توسعه‌دهندگان، آزمایش‌کنندگان نرم‌افزار و کاربران تجاری می‌توانند به‌راحتی و بدون نیاز به تیم فنی، منابع ذخیره‌سازی شرکت را ذخیره کنند.
  • امنیت: امنیت یک دغدغه اصلی در فضای اینترنت است. از آن‌جایی‌که بیش‌تر کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از خدمات فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند، امنیت اطلاعات ذخیره شده اهمیت بسیاری پیدا می‌کند؛ بنابراین بهترین ذخیره‌سازی ابری علاوه‌بر قیمت مناسب، امنیت داده کاربران را تضمین می‌کند.
  • اتوماسیون: فضای ابری روی سیستم کاربر مانند یک هارد دیسک عمل می‌کند. در برخی مواقع بیش از یک کاربر از یک سرویس ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کند. اما از آن‌جایی‌که فضای ابری به‌وسیله‌ی فروشنده مدیریت می‌شود خدمات ارایه‌شده به یک کاربر روی سرویس سایر کاربران تاثیری نمی‌گذارد.
  • کاربران متعدد: از طریق فضای ذخیره‌سازی، چندین کاربر می‌توانند به‌طور هم‌زمان به فایل‌های مشترک دسترسی داشته باشند. به‌عنوان مثال، شما به‌عنوان کاربر اصلی می‌توانید به اشخاص دیگر از هر نقطه‌ای از جهان اجازه دسترسی به فایل‌های ذخیره‌شده خود را بدهید.
  • مقیاس‌پذیری: بهترین فضای ابری مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر است. به‌عنوان مثال، کاربر می‌تواند طرح خدمات فضای ذخیره‌سازی خود را ارتقا داده و از یک برنامه دیگر با شرایط و حجم متفاوت استفاده کند. خوشبختانه نیازی به انتقال داده‌ها از فضای ابری اول به مکان دیگر نیست، چراکه به‌جای داده‌های ذخیره شده، ویژگی‌های اضافی موردنظر، به محیط ذخیره‌سازی شما اضافه می‌شوند.

شرکت‌های ارایه‌دهنده بهترین فضای ابری در جهان

بهترین فضای ابری به‌وسیله‌ی برترین شرکت‌های ارایه‌دهنده فضای ابری در ایران و جهان در اختیار کاربران قرار گرفته است. هر کدام از شرکت‌های ارایه‌دهنده شرایط و قیمت‌های متفاوتی را ارایه می‌دهند، در ادامه به معرفی بهترین فضای ابری ایرانی و خارجی می‌پردازیم:

شرکت IBM

شرکت IBM یکی از بهترین سرویس‌های فضای ابری را ارایه می‌دهد. کاربران می‌توانند با توجه به ساختار اطلاعات خود از میان انواع روش‌های ذخیره‌سازی ابری یعنی ذخیره‌سازی اشیا، بلوک و فایل مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنند.

شرکت Dropbox 

شرکت Dropbox گزینه‌های متعددی برای ذخیره‌سازی ابری داده‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با استفاده از این فضای ذخیره‌سازی افراد، کسب‌وکار کوچک و بزرگ می‌توانند با خیال راحت اطلاعات خود را ذخیره کرده و از طریق چندین دستگاه مختلف به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

شرکت Google Drive

Google Drive که از محصولات شرکت Google است را می‌توان یکی از بهترین محصولات ارایه‌دهنده‌ی فضای ذخیره‌سازی ابری دانست. Google Drive با ارایه ۱۵ گیگابایت، بیش‌ترین فضای ابری رایگان را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

شرکت ابر آروان ارایه‌دهنده بهترین فضای ابری در ایران  

در میان شرکت‌های متعدد موجود در ایران، شرکت ابر آروان بهترین فضای ابری ایرانی را به کاربران ارایه می‌دهد. کاربران می‌توانند از میان ۴ حالت مختلف پایه، رشد، حرفه‌ای و سازمانی فضای ذخیره‌سازی ابری تهیه کنند. فضای ذخیره‌سازی «پایه» ارایه‌شده به‌وسیله‌ی ابر آروان بهترین فضای ابری ایرانی رایگان است که ۵ گیگ فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شرکت ابر آروان به‌عنوان بهترین سایت ذخیره‌سازی ابری امکانات متعددی را به کاربران خود ارایه داده است:

  • سرعت بالا و تاخیر پایین در ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته
  • سادگی و سهولت فعال‌سازی و استفاده
  • تضمین Uptime سرورها و جبران خسارت
  • فضای نامحدود ابری
  • ارایه بسته‌ی رایگان ذخیره‌سازی

استفاده از بهترین فضای ابری به شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌ها، اسناد، تصاویر و ویدیوهای خود را به‌شکل آنلاین در یک فضای امن و قابل‌اعتماد ذخیره کنید. پس از بارگذاری اطلاعات در فضای ذخیره‌سازی ابری می‌توانید در هر زمان و مکانی به اطلاعات ذخیره‌شده دسترسی پیدا کنید. هم‌چنین علاوه‌بر موارد بالا، امکاناتی هم‌چون رمزنگاری داده‌ها، پشتیبان‌گیری و مانیتورینگ داده‌ها در فضای ابری ابر آروان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.